Piaţa francizelor a stagnat în 2011 la 1-1,2 miliarde Euro

Piaţa francizelor a rămas la nivelul de 1 - 1,2 miliarde de euro, în 2011, iar pentru 2012 prognoza rămâne constantă, a declarat Costin Anton, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză.

Investitorii români au devenit mai prudenţi în a decide cum să-şi cheltuiască banii, în contextul în care ne confruntăm cu o lipsă de lichidităţi. Pe de altă parte, francizorii sunt mai concilianţi, mai dispuşi să negocieze anumite clauze din contractul de francize. Aş spune că este un moment favorabil pentru francizaţi şi master francizaţi să obţină anumite avantaje cum ar fi unele reduceri în ceea ce priveşte taxele de intrare, nivelul redevenţelor, eşalonarea anumitor plăţi. În plus, francizorii străini se confruntă cu un anumit grad de saturaţie a pieţelor autohtone şi caută alţi consumatori, în dorinţa lor de expansiune. În asemenea momente, devin mai concesivi întrucât potenţialii candidaţi pornesc de pe alte poziţii, în comparaţie cu anii trecuţi, când era posibil ca dorind să devii master francizat pentru un anume brand, nici măcar nu erai luat în considerare de francizor”, a arătat Costin Anton, citat de Agerpres.

Restaurantele, cele mai rentabile francize

Un trend ascendent pe piaţa francizelor îl au afacerile în domeniul restaurantelor inclusiv de tip fast food, care nu prea au fost afectate de recesiune. Evoluţii pozitive sunt înregistrate şi pe piaţa de retail dar şi pe cea a serviciilor. Rezultate bune au avut şi francizele în domeniul pariurilor sportive, cele din zona de înfrumuseţare şi îngrijire cosmetică. ,,O franciză din Grecia, specializată pe dezvoltarea şi implementarea unor metodologii moderne de învăţare a limbilor străine, a reuşit, după trei ani de activitate, să atingă cifre impresionante, unitatea pilot funcţionând în Piteşti. În 2011, au venit nume mari în România, precum H&M. Salutăm şi decizia celor de la Subway, un brand care a surclasat, de curând, în SUA, concernul McDonald's, de a face un pas înainte din Bulgaria către cucerirea pieţei autohtone. Despre falimente încă nu putem vorbi. Cei de la Happy Bar & Grill doresc să-şi găsească, în 2012, partenerul potrivit pentru a oferi continuitate lanţului lor de restaurante. În Sibiu s-a deschis recent o franciză în domeniul cosmeticii, originară din Portugalia, Biothecare Estetika, fiind un posibil competitor serios pentru cei de la Nomasvello şi Cellulem Block. De asemenea, Depil Concept din Portugalia vizează extinderea în România în cel mai scurt timp”, a precizat Costin Anton.